We zijn 2025 met volle kracht ingegaan en informeren u graag met regelmaat over onze bezigheden. Zo ontvingen we begin dit jaar de opdracht van de Franse rederij NSCM om een refitt te verzorgen van de crewtender ex Njord Kittiwake, welke nu gaat varen onder Franse vlag met de nieuwe naam ZEF NORDET. Deze Njord Kittiwake is een crewtender in de zgn. 21 mtr. klasse en kan 12 service engineers naar de windturbines vervoeren en doet dat op dagelijkse afvaarten. Naast onderhoud en diverse technische aanpassingen wordt het schip ook in de nieuwe rederij kleuren gebracht en voorzien van hun nieuwe logo. Het schilderen in de afgelopen winterperiode was wel een uitdaging, maar we gaan een betere periode tegemoet wat dat betreft.
In de planning hadden enkele rederijen van crewtenders voorlopige hellingtijd gereserveerd, maar door het betrekkelijk rustig winterweer met weinig wind zijn enkele nog steeds in de vaart. De CTV Farra Emer van de rederij Farra Marine Ltd uit Dublin, Ierland en de CTV Pampero van de rederij M.O.S uit Zweden zijn wel voor diverse onderhoudswerkzaamheden aan onder- en bovenwaterschip bij de werf geweest.
Op dit moment ligt op de werf de nieuwste generatie crewtender, nl de CTV Njord Maggellan met een lengte van 32 mtr van de rederij Njord Offshore uit Engeland. Een noodreparatie aan de onderzijde van het aluminium dek moet nu vervangen worden door een definitieve reparatie waarvoor het schip op de helling is gezet.
Aan het uitvoeren van reparaties aan aluminium schepen worden door de klasse bureaus speciale eisen gesteld, waarbij naast de werf en de lassers gecertificeerd moeten zijn om aluminium te verwerken ook voldaan moet worden aan geconditioneerde lasomstandigheden waarbij een min. temperatuur en een max. luchtvochtigheid gehandhaafd moeten worden. Hieraan is inmiddels voldaan, wordt de reparatie afgerond en kan het schip deze week weer in de vaart.
Met dit nieuwe type schip wordt getracht de kosten van het dagelijks op en neer varen te beperken door het schip zo in te richten dat men met een zeskoppige bemanning 2 tot 4 weken op zee kan verblijven om max 24 service engineers naar de diverse windturbines in een bepaald windpark te varen. Het schip is dan ook voorzien van 6 hutten en een aparte dag-accommodatie voor de bemanning. Inmiddels brengt deze rederij het 4e schip van deze serie in de vaart, waarvoor men langdurige chartercontracten heeft kunnen afsluiten met grote energiemaatschappijen als bijv. een Siemens. (tekst gaat door onder de foto’s)
Zodra de helling vrij komt is de ruimte alweer ingepland voor een beunbak van onze buurman Heuvelman Ibis. Daarnaast zijn er twee zeilschepen voor de chartervaart onderweg naar de werf voor hun jaarlijkse hellingbeurt. Daarover vertellen we u graag de volgende keer.
Bekijk hieronder de prachtige dronebeelden gemaakt door Jeroen Houtman.
Aflever- en bezoekadres:
Eemskanaal ZZ 74
9936 AP Farmsum (Delfzijl) Holland
Direct WhatsApp contact