DutchEnglishGerman

Het schip de Hegemann III is een zgn. hopperdredger en behoort tot de Duitse vloot van de Fa. Hegemann GmbH I Dredging, met hoofdvestiging in Bremen, Duitsland.

Het schip is 70 mtr lang, 10.15 mtr breed en kan tot ca 21 mtr diepte zuigen. Een hopperdredger kan zand/slib opzuigen en dit schip kan via de bodemluiken de inhoud elders weer lossen. (tekst gaat verder onder de foto)

Vlak voor de vakantieperiode hebben we in overleg met onze collega Scheepswerf Niestern Sander de Hegemann III kunnen hellingen voor een snelle wisseling van de scheepsschroef, een zgn. Pitstop-service. Na enkele berekeningen uitgevoerd te hebben en overleg te hebben gehad met Niestern Sander bleek dat het gewicht van het schip dusdanig zou moeten zijn dat hellingen op onze werf mogelijk was. Dit zeegaand schip zou een gewicht hebben van ca 950 ton. Met een lengte van 70 mtr. moesten alle 13 hellingwagens worden benut en kon het schip vervolgens drooggezet worden.

Eenmaal op het droge leerde een inspectie dat alle bladen verbogen waren en één blad zelfs 1/3 van het schroefblad miste. (tekst gaat verder onder de foto’s)

Na demontage van de beschadigde schroef en montage van de voorhanden zijnde reserveschroef kon het schip dezelfde dag s’avonds weer te water worden gezet om de volgende dag weer haar werkzaamheden in Emden te kunnen hervatten.

———————————

Het ontstaan van ……….

Josef Ressel, de uitvinder van de scheepsschroef

Josef Ludwig Franz Ressel was een Oostenrijkse bosbouwambtenaar en werd geboren op 29 juni 1793.

Josef Ressel, geboren in Bohemen, studeerde o.a. landbouw, algemene techniek, scheikunde, werktuigkunde, hydraulica en burgerlijke bouwkunde aan de universiteit van Wenen van 1812-1816.

In 1817 werd hij boswachter maar ging enkele jaren later werken bij de marine in Venetië en Istrië. Hij werkte daar verder aan technische uitvindingen, waaronder de scheepsschroef.

Op 11 februari 1827 vroeg hij in Oostenrijk octrooi aan voor “de uitvinding van een wiel dat lijkt op een schroef zonder uiteinde”, die door een uitwendige drijfkracht in beweging kan worden gebracht in het water en kan worden gebruikt om schepen als voortstuwing op zee, op meren en zelfs op rivieren en om windmolens aan te drijven.

Zijn poging om een Oostenrijkse schroefstoombootmaatschappij op te richten mislukte, waarna hij in 1829 naar Parijs reisde, waar hij een andere scheepsschroef bouwde.

Het uitvoerende bedrijf nam zijn uitvinding echter in beslag omdat hij geen contract had getekend voor het gebruik van zijn propelleruitvoering.

Hij kon dus niet van zijn vinding profiteren, keerde teleurgesteld terug naar zijn werk als boswachter en stierf in 1857 in Ljubljana.\

Pas postuum werd hij geëerd voor o.a. deze uitvinding.

In Wenen werd een park en de TU naar hem genoemd en werd later een monument opgericht, dat op 18 januari 1863 werd onthuld.

Hij werd later ook geëerd met zijn beeltenis op het Oostenrijkse 500 shilling biljet.

——————————–

Bekijk  hier de video van het schip de Hegemann III