DutchEnglishGerman

Bericht overgenomen uit Schuttevaer juni 2019

Ruim een jaar nadat Scheepswerf & Machinefabriek Hunfeld in Delfzijl als Scheepswerf Delfzijl doorging, kent het bedrijf drukke tijden. De een na de andere catamaran, zogenoemde Catamaran Transfer Vessels (CTV’s) die worden ingezet voor service aan de windturbines op zee, wordt er drooggezet voor onderhoud- en reparatiewerkzaamheden.

Wat vier maanden geleden begon met een aanvraag voor een knip- en scheerbeurt van Marine & Offshore Solutions in de Eemshaven, leidde ertoe dat sindsdien ruim 10 schepen op de dwarshelling werden getrokken. ‘Ik ben met foto’s van de op de helling liggende CTV Marineco Thunderbird letterlijk de boer opgegaan’, zegt werfdirecteur Louis Hijlkema, die de werf runt voor eigenaar en gepensioneerde zeevaartschooldocent Henk Leeuw.

‘Het overgrote deel van de aan de offshore dienstverlenende catamarans heeft de Eemshaven als uitvalsbasis. Mogelijkheden tot reparaties, onderhoud of droogzetten zijn daar niet. En aangezien Delfzijl om de hoek ligt, moest er toch een mogelijkheid zijn de schepen hiervoor naar Delfzijl te krijgen’, vertelt Hijlkema. ‘Zoiets gaat niet vanzelf. Wij hebben er onze stinkende best voor moeten doen. Maar daardoor hebben we nu het elfde schip op de helling staan.’

No-nonsens

Met Hijlkema’s no-nonsens praatje ‘van uw probleem maken wij ons probleem’, hebben de dienstverleners aan de offshorewindparken de ‘kleine’ werf aan het Oude Eemskanaal inmiddels weten te vinden. ‘Op zeker moment lopen de schepen uit de garantie en er komen steeds meer tenders bij. Dan kan de bouwwerf de werfbeurten in zijn eentje niet meer behappen. Naast het Deense Esbjerg was Den Helder veelal de haven waar de schepen naartoe voeren voor onderhoud. Het werd dan vaak wachtkamerwerk. Reden voor ons om onze werf te promoten. En dat is gelukt.’

Kleinschalig

Scheepswerf Delfzijl, dat vanwege de verschillende scheepsrompen een speciale wijze van ‘docking’ heeft ontwikkeld, kenmerkt zich door kleinschaligheid. ‘Kleinschaligheid vertaalt zich in snel handelen, korte lijnen, met eigen mensen en waar nodig specialisten inhuren, zoals de Farmsumer bedrijven Engie, Hydraukom, Invictus en Vegter Installatie- en Elektrotechniek.

Kortom, droogzetten repareren en zo snel mogelijk het water weer in’, zegt Hijlkema veelbelovend. ‘De CTV’s zijn voor een vast bedrag verhuurd en ten tijde van reparatie en onderhoud zijn ze tijdelijk off hire. Time is money en dat is iets waar het ook in deze offshore-wereld om draait.’

De rederij van de Engelse Njord Alpha, die nu op de helling staat, heeft volgens Hijlkema 17 schepen in de vaart. De rederij van de catamaran die daarvoor droog stond telt liefst 42 eenheden.

Ook de in 2013 gebouwde CTV Eemswave (ex Seafox), die recent aan de vloot van de Delfzijlster rederij Amasus Shipping werd toegevoegd, heeft onlangs een algehele refit ondergaan bij Scheepswerf Delfzijl. Deze catamaran (24 x 10 x 1,85 meter) biedt accommodatie aan 12 personen en is in langlopend charter gegeven bij Van Oord.

Ontwerptekening

Op het bureau van Louis Hijlkema ligt een ontwerptekening van een kleine (12-15 meter) duw/sleepboot. ‘Die tekening ligt er om er met klanten over van gedachten te wisselen. Alle input is welkom!’

Naast een moderne vormgeving wordt de duw/sleepboot voorzien van een toekomstbestendige aandrijving, die aan de nieuwste eisen moet gaan voldoen. Ook daarin wil werfeigenaar Leeuw graag investeren.

In de ruim 16 maanden dat Henk Leeuw uit het Groningse ‘t Zandt de werf van de familie Hunfeld overnam is het bedrijf geworden wat hij voor ogen had. ‘Van de oude klanten is 80% klant gebleven.’

Naast de scheepvaartgerelateerde werkzaamheden bouwt de werf, onder de naam Leone Energy Systems, ook kleine windmolens. De mogelijkheid op het terrein kleine windmolens te assembleren, was voor Henk Leeuw doorslaggevend voor zijn keuze de werf over te nemen. De assemblage van windmolens met daaraan gekoppeld zonnepanelen en energiezuinige e-heaters is inmiddels aan de (werf-) holdingactiviteiten toegevoegd. Leeuw bracht de werf en de bouw van de windmolens onder in beheermaatschappij Otaria BV.