DutchEnglishGerman

Bericht overgenomen van Schuttevear aug. 2018

De klandizie kan het niet zijn ontgaan; in Farsum, aan de zuidzijde van het oude Eemskanaal, heeft de naam Scheepswerf en Machinefabriek Hunfeld plaatsgemaakt voor Scheepswerf Delfzijl BV v/h Scheepswerf Hunfeld. Sinds de oprichting van de werf medio jaren ‘50 van de vorige eeuw was Hunfeld een bekende speler in de maritieme wereld.

De werf is begin dit jaar verkocht aan Henk K. Leeuw. Deze gepensioneerde zeevaartschooldocent stelde Louis Hijlkema aan als interim-directeur. Hij is de voormalig directeur-eigenaar van de naastgelegen Waarschip Werf.

Het is druk op de werf. Er wordt gewerkt aan nieuwe kantoorunits en aan een zevental aan de werf liggende schepen. Zo wordt de 83 meter lange zandzuiger Eveline in de drie weken van de bouwvakvakantie voorzien van een nieuwe zandgoot.

In een tijdelijk onderkomen op het terrein ontmoeten we de 78 jaar oude voormalige werfeigenaar Herold Hunfeld. Hij vertelt graag over zijn bedrijf. ‘We zitten bijna een halve eeuw op deze plek’, zegt hij. ‘Oorspronkelijk zaten we aan het Damsterdiep. De verhuizing in 1970 was noodgedwongen. We konden daar schepen van maximaal 38 meter lengte op de helling trekken en de schepen konden vanuit Delfzijl alleen maar via de Groeve en Appingedam bij ons voor de wal komen.’

Goede boterham

Toen er vaste bruggen in de vaarroute zouden komen, werd een verhuizing onvermijdelijk. ‘Wij namen het perceel van de erven Blaauw over.’ Daar was weliswaar ooit een werf geweest, maar ‘dat was niks meer’. ‘We hebben er een damwand voor gezet en alles in het werk gesteld om snel aan de slag te kunnen. De betonbanen lagen er, het enige wat we niet hadden waren hellingwagens en lieren.’

Hunfeld hoorde destijds bij toeval van de slechts enkele jaren oude scheepswerf Ruthof in de regio Mainz. Ruthof had zes schepen voor Senegal gebouwd, maar Senegal betaalde niet en de werf ging failliet. Hunfeld kon de boedel overnemen. Niet veel later was de nieuwe Scheepswerf Hunfeld, met een 75 meter lange dwarshelling, een feit. Nieuwbouw werd er niet gepleegd, de werf werd opgezet voor reparatiedoeleinden. ‘We hebben door de jaren heen met elkaar een goede boterham verdiend’, zegt Hunfeld. ‘En dat is tot op de dag van vandaag niet veranderd.’

Nieuwe eigenaar

En dan komt het moment dat de jaren gaan tellen en er opvolging moet worden gezocht. Hunfeld had buurman Hijlkema verteld zijn werf en jachtenstalling van de hand te willen doen. Overname door zoon René, die samen met zijn compagnon Poul Meijer de bedrijven Nautische Unie Hunfeld, Rozema Coatings en Crestliner Boats Europe runt, was geen optie. Hijlkema bracht Hunfeld in contact met Henk Leeuw. De mogelijkheid op het werfterrein ook kleine windmolens te assembleren, was voor Leeuw doorslaggevend. Onder de naam Scheepswerf Delfzijl BV v/h Scheepswerf Hunfeld veranderde het bedrijf per 1 januari 2018 van eigenaar. De assemblage van windmolens met daaraan gekoppeld zonnepanelen en energiezuinige e-heaters zal aan de werfactiviteiten worden toegevoegd.

‘Ik kende Leeuw niet’, zegt Hunfeld, ‘en vroeg me af wat deze alleenstaande, 76-jarige oud-zeevaartschoolleraar met mijn werf voor ogen had.’ Leeuw, die zeer met het milieu is begaan, vertelde zowel de werf als de bouw van de windmolens in een stichting (beheermaatschappij Otaria BV) onder te brengen. Dit zou ook in zijn nalatenschap worden opgenomen. En Louis Hijlkema (67) kreeg de dagelijkse leiding. Als telg van de voormalige Scheepswerf Hijlkema & Zonen in Martenshoek, heeft Leeuw in Hijlkema een kundige directeur. Met het milieu hoog in het vaandel wil hij zich richten op vergroening van de scheepvaart.