De afgelopen tijd was het druk op de werf met een paar uitersten voor ons dit jaar. Zo hadden we een paar weken geleden het breedste schip, namelijk het kraanponton IBIS BARGE I van de fa. Heuvelman Ibis uit Delfzijl. Dit schip met de afmetingen 40.00 x 12.50 x 3.00 meter paste nog maar nét door onze haveningang van 12.80 meter, waarvoor wij dan de breedte van de hellingwagens naar 12.00 kunnen aanpassen.  (tekst gaat verder onder de foto)

De ponton moest voor zijn periodieke keuring door keuringsinstantie Bureau Veritas voor verlenging van het zeevaart-certificaat op de helling. Er moest een gedeelte van de huidplaat en twee grote delen van het ladingdek vervangen worden. Door middel van o.a. magnetisch onderzoek door SGS werden de lassen op deugdelijkheid gekeurd.

73 meter lange ‘Sailing Home’

De afgelopen 14 dagen hebben we ook het langste schip dit jaar op onze helling gehad. Motorvrachtschip Sailing Home van eigenaar W. Simons uit Peize bleef met zijn afmetingen van 73.00 x 8.20 x 2.80 meter nog enkele meters binnen onze maximale capaciteit (circa 80 meter) om te hellingen. Dit schip kreeg bij ons een verfbeurt. Daarnaast werden diverse dingen vervangen en hersteld en boegschade gerepareerd. (tekst gaat verder onder de foto)

Luikdelen en onderhoud

Ook lag in deze periode het motorvrachtschip Livarda, eigenaar Tulp VOF uit Zwartsluis voor de kade om drie luikdelen samen te stellen tot één groot luikdeel. Met het aanpassen van de luikkraan is tijd nodig om de ruimen te sluiten en/of te openen met een derde ingekort. Inmiddels zijn ook weer enkele crewtenders van Njord Offshore Company voor de werf afgemeerd om tijdens de winterperiode diverse onderhoud uit te voeren.