Na de moderne aluminium Crewtender MO 3 van rederij Mainpriceoffshore uit Engeland voor een pitstop in april op de helling te hebben gehad werd vervolgens het varend monument de IJsselaak “Vertrouwen” (123 jaar geleden gebouwd !) op de helling drooggezet. Na een grondige schoonmaakbeurt werd het schip door een classificatiebureau gekeurd. Vervolgens werd een nieuwe coating aangebracht en enkele reparaties verricht en was het schip weer helemaal up to date tot de volgende inspectiebeurt. Met recht een varend monument met respect voor de eigenaren die dit soort schepen in de vaart houden.
De “Vertrouwen”, met de originele afmetingen van 16.38 x 4.01 x 0.90 mtr en groot 54 ton, is een varend monument, dat in 1899 als zeilschip werd gebouwd op de werf van Van Limborgh in Lekkerkerk voor de heer Huibert Moret. Volgens de eigenaar als een type IJsselaak. De breedte inclusief de zwaarden maakte het schip destijds geschikt om de Wagenbrug in Den Haag te passeren.
Het vaargebied was van oudsher de benedenrivieren, Rotterdam, Den Haag. Vanaf 1933 t/m 1981 Maas, Waal en IJssel alsmede Drenthe en het Groninger Hogeland. Het voer zand en grint, koolas en het sleepte en loste andere schepen (overslag). In 1918 werd het braadspil (een trommel om de ankerketting er op te draaien) vervangen door een deelbare ankerstrijklier voor bediening van de zelflosinstallatie. In 1921 werd het schip naar 20.58 mtr (71 ton) verlengd bij scheepswerf De Graaf in Waspik. In 1928/1929 mocht de bouwwerf weer een machinekamer en een tweecilinder Hollandia gloeikopmotor inbouwen en het schip nog een keer verlengen naar 23.66 mtr. ( 83 ton).
Ook werd er een houten stuurhut geplaatst, met daarvoor een roef en werden de buikdenning en de luikenkap vernieuwd. Kort daarna werd het schip afgetuigd, de motor bleek voldoende betrouwbaar. Het houten roer en helmhout werden in 1930 vervangen door een kettingstuurwerk. In 1933 werd in plaats van de houten mast en giek een stalen hijstuig, een zelflosinstallatie, geplaatst. De betimmering in de roef stamt uit 1950 en bestaat uit teak- en eikenhout. Rond 1953 is de dennenboom verhoogd en wat later zijn de houten zwaarden aangepast door het hout in het oorspronkelijke frame te vervangen door staal. Dat stuurwerk werd rond 1963 aangepast, door in plaats van een kettingaandrijving een cardan van een Canadese Ford 4×4 legertruck van de sloop voor te gebruiken. Met kruiskoppelingen naar de stuurlier. In 1997 is voor de voortstuwing een kromhout Gardner 8 cil. met een vermogen van 80 pk geplaatst.
Het schip heeft meer dan 5000 reizen gemaakt en honderden andere schepen gelost met haar eigen zelflosinstallatie, zie foto hiernaast.
Het is sinds 1900 in dezelfde familie van vader op zoon in eigendom overgegaan en nu is Corneille Moret de huidige schipper/eigenaar. Het scheepsruim is niet betimmerd en het schip wordt tegenwoordig gebruikt voor het vieren van vakanties.
ENI-nummer |
02304101 |
Teboekstelling |
4101 B Rott 1929 |
Opmerkingen |
Register Varend Erfgoed Nederland nr 2004 |
Aflever- en bezoekadres:
Eemskanaal ZZ 74
9936 AP Farmsum (Delfzijl) Holland
Direct WhatsApp contact