Op 13, 14, 15 en 16 juni wordt Delfsail 2024 gehouden. Een grote maritieme manifestatie met in hoofdzaak tal van majestueuze tallships en varend erfgoed. www.delfsail.nl/nl/programma
Onze scheepswerf hebben wij voor deze gelegenheid omgedoopt in “ Scheepswerf DELFSAIL”. Dit naar aanleiding van een grote diversiteit van schepen en van groot tot klein formaat op dit moment op en bij de werf. Met recht te noemen een “ kleintje Delfsail ” .
Hiervoor het overzicht.
Op de video (zie hieronder) ziet u van Wagenborg Offshore BV uit Delfzijl de drijvende hefbok Triton voor de kade liggen, enkele mosselkotters en andere diverse schepen. Vervolgens komt de sleepboot Waterstad in beeld van Wagenborg Sleepdienst. Naast regulier onderhoud zijn op dit schip de uitlaatdempers van de hoofdmotoren vervangen. (tekst gaat verder onder de video)
Op de wal komt de motorboot Aquarius, de voormalige PW 18 van Prov. Waterstaat Groningen, in beeld. Dit schip wordt gebruikt door de maritieme afdeling van Noorderpoort College voor praktijklessen. Het schip krijgt naast een reparatie aan de schroef door Propeller Service te Delfzijl, ook een verfbeurt in verband met Delfsail.
Voor onze takelkade ligt de WYK 8, Wattenlaufer, van de Fa Leuschel / Nordseemuscheln Gmbh. Dit schip komt juist van de helling voor jaarlijks onderhoud. Aan deze kade hebben we enkele dagen later de 25 ton zware mosselzaadvanginstallatie, die over de weg vanuit Zeeland werd aangevoerd , weer aan boord getakeld.
Op de helling ligt voor jaarlijks survey en specifiek onderhoud aan de schroeven en schroefassen de WYK 3, Trijntje , van dezelfde Fa. Leuschel. Het opgevangen mosselzaad door de WYK 8 wordt o.a. door de WYK 3 weer op hun mosselpercelen uitgelegd om daar tot een eetbare mossel uit te groeien en vervolgens weer opgevist wordt en geschikt gemaakt wordt voor consumptie.
Vóór de Triton ligt aan de kade de olietanker Irene van het bunkerbedrijf Oliehandel De Boer uit Urk. Deze heeft een reguliere werfbeurt incl. keuring gehad waarbij tevens de schroefas is vervangen. Het schip ligt voor verdere afwerking van restpunten aan de kade van de werf. Naast de Irene ligt de werf-sleepboot Vlug afgemeerd.
Achter de tanker Irene ligt de hefbok Triton. Deze krijgt een complete dek-refitt met o.a. een nieuwe opbouw incl. nieuwe accommodatie en geheel vernieuwde lierbediening. Op de wal staat reeds de nieuwe stuurhut welke over de weg is aangevoerd. Ook worden nieuwe geluidskasten om de aandrijfmotoren geplaatst. Op een later moment worden ook deze motoren nog vervangen door Stage V motoren om aan de huidige eisen van de gestelde CO2 vermindering te voldoen.
In de hal stond voor jaarlijks survey het meetschip Havenschap 1 van Groningen Seaports met een extra verfbeurt voor komend Delfsail.
Ook kwam na enkele technische proefvaarten op de Eems de nieuwbouw Arthur Douglas voor de Fa Inverlussa uit Schotland voor de kade om de restpunten af te werken waarna dit schip deze week opgeleverd zal worden en richting Schotland zal vertrekken. Deze was ten tijde van video opname video aan het proefvaren. Dit schip wordt voor de kust van Schotland ingezet in hun zalmkwekerijen op zee. Deze zeer specialistische schepen worden ontwikkeld, ontworpen en gebouwd door het bedrijf Nauplius Workboats uit Groningen. Het is in ca 5 jaar tijd dat Nauplius Workboats hun 24e nieuwbouwschip oplevert en het voor deze schotse Fa. het 2e ( identieke) schip is. Een mooie samenwerking met dit bedrijf dat wij hun op deze wijze van dienst kunnen zijn met onze faciliteiten.
Met dank aan Jeroen Houtman voor de mooie dronebeelden.
Hieronder een fotoreportage
Aflever- en bezoekadres:
Eemskanaal ZZ 74
9936 AP Farmsum (Delfzijl) Holland
Direct WhatsApp contact