2021 in beeld gebracht (nieuwsbrief)

2021 in beeld gebracht (nieuwsbrief)

Imposant jaaroverzicht van onze werkzaamheden

Beste relatie,

2021 is bijna ten einde. De hoogste tijd om de balans op te maken. Het was een jaar waarin we mooie en uiteenlopende opdrachten hebben mogen uitvoeren, corona ook ons niet ontzag en we de overleden eigenaar/directeur Henk Leeuw herdachten. Bij deze het overzicht.

Januari

Het nieuwe jaar 2021 startten we met hellingen van de ZK 1/ Jurre Kerkhof voor diktemeting en controle onderwaterschip.

In januari werd ook de duwboot Farmsumerdiep van de fa. Heuvelman Ibis drooggezet voor een schroef- en schroefascontrole. In april zou dit schip op de helling nog een klasse-keuring ondergaan i.v.m. inzet in Duitsland. Te water werd in jan./febr. hun ponton Stephan voorzien van een geheel nieuw kraandek van slijtvast hardox-staal.

Februari tot mei

Ook werd van febr. tot mei een CTV van Seazip Offshore Harlingen op de helling gezet en in folie ingepakt voor groot-survey.

Maar ook onze werf kreeg te maken met het C-virus en moest een week sluiten.

Tevens werd de sleepboot Ferry-Jo /Mark Mazereeuw uit Urk gereed gemaakt voor het ijsbreken van vaarwegen, wat later in febr. ook noodzakelijk bleek.

Hierna werd het werkschip Ibis VI van de fa. Heuvelman voorzien van een nieuwe coating.

Begin april werd, naast de hightech aluminium catamaran, een meer dan 100 jaar oude tjalk droog gezet van de fam. Hegeman uit Delfzijl, die het schip restaureert. Een groot contrast!

— LMK gecertificeerd —

Aan het laswerk op aluminium CTV schepen worden hoge eisen gesteld. Daarvoor moest de werf zich ook als bedrijf certificeren. Hiervoor ontving de werf in het voorjaar een zgn. LMK certificaat.

Mei

In mei werden o.a. de mosselschepen WYK 8 en WYK 3 van de fa. Leuschel weer spic en span gemaakt voor het nieuwe seizoen.

Juni

In juni werden op de Airset van Baggerbedrijf de Boer diverse modificaties doorgevoerd, o.a. aan de zuigbuis. Tevens werd een nieuwe aluminium klapbare navigatiemast geplaatst.

Intussen werden ook, naast reparaties aan een ponton van BST Dintelsas, diverse jachten voor inspectie/reparatie en onderhoud drooggezet.

 

Juli

Op vrijdag 2 juli vond op de Eems de uitgestelde asverstrooiing van de in 2020 overleden eigenaar/directeur Henk Leeuw plaats door de bestuursleden van de Otaria Groep en de Zandtleeuw Foundation en werd hij op passende wijze herdacht.

Augustus

Na de vakantie werd een reparatie uitgevoerd aan de Almere 7 van Oliehandel Klaas de Boer uit Urk. Ook werd een “Pitstop” opdracht uitgevoerd, nl. een spoedreparatie aan het fendersysteem van de Njord Zephyr. Na 3 dagen vertrok het schip weer naar zee. Een snelle inspectie van de aandrijving van de Lemsterland van de fa. Heuvelman Ibis vond plaats in verband met werk in Duitsland.

Hierna werd de werf vrijgemaakt om het woonschip Europa van de heer van Kammen uit Groningen droog te zetten voor wat aanpassingen en een nieuwe coating.

September

Geheel onverwachts werd in september een grote snelle RIB van de Belgische commando’s, onderweg naar Noorwegen, binnengesleept met een motorstoring. Nadien bleek dat het vaartuig per vrachtwagen op transport gesteld moest worden naar België.

September/oktober

In september/ oktober het droogzetten van o.a. binnenvaartschip Corry, duwboot Farmsumerdiep en kraanschip Reiger/ fa. Heuvelman, Ponton Ringvaart /Wagenborg Sleepdienst en de viskotters UQ 6 van Jaap Vos, UQ 15 van Chris Meijer en een mooi Duits motorjacht.

— Brandweeroefening —

Na werktijd in sept./oktober een tweetal keren voor en door de vrijwillige brandweer een realistische oefening gehouden met “brandalarm en gewonden.”

— Charterschepen —

Later in oktober kwamen de charterschepen Elegant van eigenaar Herman van Linschoten en de Pegasus om te hellingen voor hun jaarlijkse onderhoudsbeurt.

November/december

In november werd er naast het hellingen van Ponton Wagenborg Barge 6 voor Wagenborg Sleepdienst, storingen verholpen in de Eemshaven aan motoren op duwbakken van Rederij de Jong uit Maassluis en op een zaterdag werd een “Pitstop” motorwissel in één dag uitgevoerd aan boord van de CTV Njord Zephyr.

Met het te water zetten van de Wagenborg Barge 6 in de sneeuw werd het hellingjaar passend bij de wintertijd afgesloten.

Wij waarderen de aan ons verstrekte opdrachten en danken onze klanten voor het gestelde vertrouwen in onze werf en medewerkers. Wij hopen dit met u in goede gezondheid in 2022 voort te zetten.

Directie en medewerkers Scheepswerf Delfzijl BV,v/h Hunfeld en bestuur Otaria Group

Wij wensen u een gezellige jaarwisseling en een “voor de wind” 2022

Urgent Pitstop

Outside working hours urgent service needed?

Urgent Pitstop

Buiten werktijd dringend service nodig?